דיני מזונות: בכל הקשור לכספי מזונות – כדאי שתייעצו עם עו"ד מומחה

דיני מזונות

במאמר זה אספנו כמה שאלות ותשובות עיקריות העוסקות בתחום דיני המזונות. המטרה היא לסייע ככל הניתן בהבנת המושגים הבסיסיים בנושא, ומזמינים אתכם לקבל ייעוץ מקצועי במשרדינו, המתמחה בדיני מזונות.

 

שאלה: מהם מזונות?
כאשר בני הזוג מתגרשים בדרך מסודרת, נקבע הסכם גירושין. בהסכם נקבעים הסכומים אשר ישולמו על ידי הבעל לאישה. ישנם שני סוגי מזונות: הראשון נקרא מזונות ילדים. הגורמים לחישוב סכום המזונות החודשיים הם: כושר ההשתכרות של האב, מספר הילדים, כושר ההשתכרות של האם. ראוי לציין שמדובר בעצם בכספים אשר אמורים לסייע לאם לכלכל את הילדים, מעבר לכך יש צורך להוסיף תשלומים נוספים על לימודים, וטיפולי בריאות רגילים ונפשיים לילדים.
הסוג השני נקרא מזונות לאישה, הבעל בעצם אמור לכלכל את האישה מרגע הפרידה עד לגט עצמו.
אם מצליחים להוכיח שהאישה משתכרת בסכום הרבה יותר גבוה, בית הדין יכול לפסוק על ויתור המזונות לאישה.

שאלה: מהן ההשלכות במקרה שהמזונות אינם משולמים במועדם?
אי תשלום מזונות מהווה בעצם הפרת צו של בית המשפט. ההשלכות לכך עשויות להיות חמורות: קנס כספי, עיקול חשבון הבנק, עיכוב יציאה מהארץ, מאסר בפועל ועוד סנקציות חמורות נוספות.

שאלה: מי יכול לתבוע מזונות וכיצד?
המזונות יכולים להיתבע על ידי האם והילדים. התביעה תוגש בבית הדין לדיני משפחה או בבית הדין הרבני. אפשר לציין שהסכומים אשר נפסקים בבית הדין הרבני הם בחלק מהמקרים נמוכים יותר מאלו הנקבעים בבית הדין לענייני משפחה. אף על פי כן, כדאי להגיע מוכנים לכל דיון לאחר התייעצות עם עורך דין לענייני מזונות.

שאלה: האם תמיד חלה חובת מזונות?
ביטול מזונות של אב כלפי ילדו הוא עניין נדיר. במקרים מיוחדים בית המשפט הרבני או בית הדין לענייני משפחה עשוי לפסוק שילד מגיל 14 נחשב מורד. מדובר על מקרים קיצוניים בהם קיימים גילויי מרדנות וניכור קשים מצד הילד (עשויים להתבטא כאלימות פיזית או מילולית). בכל מקרה, ברגע שיוכח כי דפוסי המרדנות פסקו, האב יחזור לשלם את המזונות.

שאלה: כיצד עו"ד לענייני מזונות יכול לסייע?
ישנה חשיבות רבה לליווי וייעוץ של עורך דין לענייני מזונות. ראשית, בעזרתו אפשר לערוך הסכם גירושין אשר יתחשב בנסיבות ויספק מענה מתאים לצרכי ההורה והילדים. עורך דין מנוסה לענייני מזונות יוכל לסייע בהתאמת סכום המזונות החודשי שיקבע, ככל שהדבר יתאפשר. חשוב לזכור שגם הפחתה של 100 שקלים לחודש היא לעיתים משמעותית, היות ומדובר על תשלומים חודשיים לתקופה של 18 שנה לכל ילד.
שנית, ניתן להשפיע על גובה דמי המזונות החודשיים הם בהתאם להסדרי המשמורת, היות ודמי המזונות נועדו לכסות את הוצאותיה וזמנה של האם בזמן שהיא מטפלת בילדים, בהנחה שהיא הנושאת העיקרית במשמורת על הילדים המשותפים. בשנים האחרונות ישנה מגמה של בתי המשפט לענייני משפחה להקל בתשלומי המזונות במידה ונקבעה חלוקת משמורת זהה בין בני הזוג או שניתנה משמורת מלאה לאב.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

לשיחה עם עו"ד דוד ביטון