צוואה משותפת – כל מה שחשוב לדעת

צוואה משותפת

עם כל המורבידיות שבדבר, צוואות הן דבר שיש לטפל ולדאוג לו בכדי למנוע בעיות משפטיות לאחר מותנו. כיום, זוגות נשואים וידועים בציבור רבים בוחרים לכתוב צוואה משותפת, הידועה גם בתור צוואה הדדית. צוואות משותפות נועדו לחזק את האמון בין בני הזוג, וכן מאפשרות לכל אחד מבני הזוג לקבל שליטה מסוימת על הצוואה גם לאחר מותו. בעזרת עורך הדין דוד ביטון, מומחה לדיני ירושה וצוואות, סיכמנו עבורכם את כל מה שתצטרכו לדעת על צוואות הדדיות במדריך הזה. 

מהי צוואה משותפת?

כפי ששמה מרמז, צוואה הדדית הינה הסכם משותף והדדי בין שני בני זוג נשואים או ידועים בציבור, שמטרתו להסדיר את עיניין עזבונם לאחר פטירתו של אחד מבני הזוג. העיקרון המרכזי בצוואות מסוג זה, הוא ששני בני הזוג מסכימים על תוכן הצוואה, בצורה כזו שכל אחד מבני הזוג הוא היורש הראשי של השני, כשהיורשים הבאים בתור מוסכמים על ידי שני הצדדים. כך, למעשה, ניתנת לשני בני הזוג האפשרות להגביל את הצד השני לאחר מותם בעריכה ושינוי של הצוואה, ובכך לדאוג שהרצון שלהם מתממש תוך הימנעות מסכסוך  ירושה. 

מי צריך הסכם משותף?

כאמור, נרצה לחתום על צוואה משותפת כאשר מדובר בבני זוג נשואים או ידועים בציבור שהונם ונכסיהם משותפים. כיוון שיכולת ביטול צוואות הדדיות הינה מוגבלת ביותר, כתיבה של צוואות מסוג זה מתאימות לזוגות שיודעים היטב כיצד הם רוצים לחלק את הרכוש שלהם לאחר מותם, ומעוניינים למנוע מלחמות ירושה וריבים משפחתיים ככל הניתן. 

יתרון בולט של צוואות משותפות נובע מהיכולת של כל אחד מהצדדים להגביל את כוחו של הצד השני לבצע שינויים ועריכות בצוואה לאחר מותם, ובכך להבטיח שהנכסים מורשים בדרך שרצו לפני מותם. עקב העובדה שכלל הירושה עוברת לבן הזוג השני, צוואות הדדיות מהוות כלי יעיל במיוחד למניעת סכסוכים משפחתיים לא נעימים. 

כמו כן, צוואות הדדיות אף מבטאות במידה רבה רגשות חזקים של אמון הדדי בין הצדדים, שכן שני הצדדים יודעים מה כתוב בצוואה באופן מדויק. 

על אילו נכסים חלות צוואות הדדיות?

צוואה הדדית יכולה להיות תקפה על נכסים שהיו ברשות כל אחד מבני הזוג בעת כתיבת הצוואה, על נכסים עתידיים שיהיו ברשותם לאחר מועד כתיבת הצוואה, ואף על נכסים שיתווספו לבעלות אחד הצדדים לאחר מות הצד השני. 

איך מבטלים צוואה משותפת?

כפי שציינו, אחד העקרונות המרכזיים של צוואות הדדיות הוא הקושי בלשנות, לערוך ולבטל אותם לאחר מותם של אחד מבני הזוג. כל עוד שני בני הזוג בחיים, ניתן לבטל את הצוואה בהסכמת שני הצדדים ללא בעיות יוצאות דופן.

איך משנים צוואה משותפת כשאחד מבני הזוג אינו בחיים?

במידה ונרצה לבצע שינויים בצוואה לאחר שאחד הצדדים כבר אינו בחיים, נצטרך לוודא שהצד שנשאר בחיים אינו היורש של הצוואה. כלומר, הצד שנשאר בחיים יצטרך להסתלק מהעיזבון ורק לאחר מכן יוכל לבצע שינויים. 

 

בשל היותה מסמך משפטי מורכב ורגיש, ההמלצה היא להסתייע בייעוץ של עו"ד מומחה מתחום הצוואות והירושות. ככזה, עורך הדין שילווה את התהליך יפעל במקצועיות ואחריות, ועשוי לחסוך סכסוכי ירושה כואבים ומיותרים.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

לשיחה עם עו"ד דוד ביטון