נוטריון – מה תפקידו ומי מוסמך לשאת את התואר?

נוטריון

מיהו נוטריון וכיצד הוא מוסמך לתפקיד?

נוטריון הינו עורך דין שבידיו הסמכות לספק אישורים בדבר מקוריותם של תעודות, מסמכים וטפסים, כמו גם זהות החתומים עליהם. כתנאי לעיסוק במקצוע, הנוטריון חייב להיות אזרח ישראלי, עורך דין מורשה בעל וותק של עשר שנים לפחות וכן חבר בלשכת עורכי הדין הישראלית. קריטריון נוסף לקבלת הסמכה כנוטריון הוא היסטוריה נקייה מהרשעות בגין עבירות שיש עמן קלון. באם המועמד עומד בכל הקריטריונים הללו, הוא רשאי להתחיל את ההשתלמות הייחודית לנוטריונים. בסיומה, יש להגיש בקשה מסודרת לוועדה לרישוי נוטריונים שמצויה תחת משרד המשפטים.

מהן הגדרות התפקי וסמכויותיו?

הנוטריון מתפקד כמעין רשות שמספקת שירותים ציבוריים רבי משמעות, הכוללים אישור, אימות ועריכה של מסמכים. מדובר בתפקיד שנחשב לשליחות ציבורית, ולכן שכר הטרחה הינו קבוע בחוק ואינו ניתן לשינוי על ידי הנוטריון עצמו. במסגרת סמכותו, הנוטריון רשאי בין היתר לאמת חתימות על מסמכים ולאשרר את נכונות התרגום של מסמך. שירות זה נפוץ למשל עבור תרגום מסמכים משפטיים בטרם הגשתם למוסדות מדינה שונים, כמו למשל תעודת לידה, פטירה, נישואין וגירושין, דיפלומות ותעודות הסכמה למיניהן וכיוצא בזה. 

מהם תפקידיו?

הנוטריון מספק בין היתר את השירותים הבאים:

  • אימות חתימות– למשל על מסמכים שמשמשים כראייה בבית משפט או במוסד ממשלתי.
  • אימות זהות – נדרש במצבים של חוזים או הליכים משפטיים. אימות זהות האדם החתום על מסמך ייעשה באמצעות הצגת תעודה רשמית הנושאת את תמונתו של האדם.
  • אישור ייפוי כוח – כלומר אימות זהות בא הכוח ואישור הסמכתו הוולונטרית על ידי מייפה הכוח.
  • אישור העתק – קרי אימות העותק כנאמן למקור, כלומר שהמסמך זהה למסמך המקורי ואיננו מכיל אי אילו שינויים בנוסחו.
  • אישור תרגום – רלוונטי במצבים בהם יש צורך להגיש מסמך רשמי בעברית למוסד חיצוני שאיננו דובר עברית. האישור הנוטריוני במקרה זה מעיד שהתרגום זהה לנוסח המסמך המקורי. בסמכותו של הנוטריון לאשר תרגומים רק בשפות אותן הוא דובר באופן שוטף.
  • אימות הסכם ממון – דרוש במעמד החתימה על הסכם טרום-נישואים.
  • אישור חיים – עלול להידרש במקרים שבהם יש להוכיח כי האדם נמצא בחיים, כשהדוגמא המובהקת היא תשלומי פיצויים מגרמניה.

מהן המגבלות על נוטריונים?

סמכותו של הנוטריון כמובן איננה מוחלטת אלא חלות עליה מגבלות מסוימות שנועדו למנוע ניגוד עניינים או בעיות אחרות. כך למשל, חל איסור על הנוטריון להשתמש בסמכותו לצורך אישור מסמך של מקורביו. בנוסף, אישור הנוטריון מותנה בהגשת המסמך המקורי לצד ההעתק, לצורך ווידוי האותנטיות שלו. 

כיצד נראה אישור נוטריוני?

הסימן המוסכם לאישור נוטריוני הינו חותמת אדומה עם המילה "נוטריון" בשלוש שפות – עברית, אנגלית וצרפתית. לכל נוטריון יש חותמת ייחודית שלו הנושאת את שמו.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

לשיחה עם עו"ד דוד ביטון