מחיקת חוב מזונות מביטוח לאומי

מחיקת חוב מזונות

מהו בעצם חוב מזונות?
ראשית צריך להבין מהם בעצם מזונות: מדובר על פסק דין המחייב את הגבר לדאוג לכלכלת ילדיו לאחר הגירושין (במידה והליך הגירושין טרם הושלם, אזי שמוטלת עליו החובה לדאוג גם לפרנסת אשתו ולשלם לה מזונות עד לכניסתו לתוקף של הגט).
לא פעם מדובר בנטל כלכלי כבד על האב, ולעיתים יש קושי לעמוד בתשלום החודשי. במקרה שהאב לא מצליח לשלם את מלוא הסכום הוא בעצם נהפך מבחינה חוקית ל'חייב', והזכאים נקראים בעגה המקצועית 'נושים'. סכומי המזונות המצטברים הופכים לחוב. 

כאשר החוב נצבר ונושא ריבית, הדבר מגיע לעיתים לכדי הוצאה לפועל והטלת סנקציות על החייב, כגון: עיקול חשבון הבנק, איסור יציאה מהארץ והגבלות פיננסיות אחרות.
הדרך הטובה ביותר לעכב את ההליכים היא להגיש לרשם ההוצאה לפעול בקשה לפריסת חובות. החייב צריך לעמוד בתשלום המזונות השוטף כתנאי לפריסת החוב. לפני שמגישים את הבקשה רצוי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בהוצאה לפועל, כך תוכלו לדעת שאתם עושים את הצעדים הנכונים לשיקום כלכלי.

כיצד אפשר לתבוע חוב מזונות
במקרים בהם האב החייב במזונות לילדיו אינו עומד בתשלום המזונות שנקבעו, נצבר חוב כלפי הילדים. מאחר ומדובר ברווחת קטינים, ובמקרים בהם הכנסת האם אינה גבוהה דייה, ישנה התערבות של בית המשפט והביטוח הלאומי לטובת תשלום המזונות לאם ולילדים. יחד עם זאת, אין בהתערבות זו מלשמוט את האב מחובת תשלום המזונות. הליך זה למעשה מציב את האב בעמדת "חייב" והביטוח הלאומי ינקוט באמצעים הדרושים לצורך גביית החוב.

כאשר מגיעים למצב שבו חוב המזונות הוא לא החוב היחיד של האב, וישנה הצטברות של חובות רבים, הוא נאלץ להתחיל בהליך של פשיטת רגל. במסגרת התהליך מתגבשת תוכנית פירעון, בסיומה ובהתאם לתנאים מסוימים האב יכול לקבל צו הפטר. הוא בעצם מקבל מחיקה של החובות עד לשלב מתן ההפטר, מטרתו של הליך פשיטת הרגל הוא לאפשר לאב להתקיים בכבוד ולשקם את עצמו כלכלית.

מה קורה בזמן הליך פשיטת הרגל?
חוב המזונות הוא חוב בדין קדימה. במילים אחרות: פקודת פשיטת הרגל מספקת עדיפות לגביית חוב מזונות. גם אם ישנם חובות עבר קודמים, חוב המזונות יקבל קדימות.
סעיף 69(א)(3) לפקודת פשיטת הרגל מסביר: "צו ההפטר לא פוטר את החייב מחוב מזונות, אלא במקרה שבית המשפט יורה אחרת. החייב יכול להגיש בקשה לבית המשפט, ובהינתן הנסיבות הוא יכול לקבל פטור מתשלום מזונות".

כיצד אפשר להגיע להסדר חוב?
באמצעות ייעוץ מתאים ניתן להקל על החייב באמצעות ניכוי ריביות וקנסות אשר התווספו לחוב. לעיתים קיימת גם האפשרות לבצע פריסה מחודשת. בהליך פשיטת רגל לחייב ישנו סיכוי גבוה יותר להגיע להסדר מול ביטוח לאומי. בשנים האחרונות ישנה נטייה של בתי המשפט והביטוח הלאומי להקל על הנושא בחוב מזונות כדי לאפשר לו לצאת ממעגל החובות. 

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

לשיחה עם עו"ד דוד ביטון