מהי הכתובה וכיצד אדע האם מגיעה לי כתובה

מהי הכתובה וכיצד אדע האם מגיעה לי כתובה :

כתובה היא למעשה מסמך משפטי (חוזה) בין הבעל לאישתו שניתן במעמד החופה המפרטת את התחייבויותיו של הבעל כלפי אישתו הן במהלך הנישואין והן במקרה של גירושין או מוות.

על דרך הכלל נתקל בדרישה לקבלת הסכום שנחתם בכתובה במסגרת הליך גירושין.

במקרים אלו רבים משתמשים בתביעת הכתובה רק לצורך טאקטי על מנת לזרז את הליך מתן הגט, תוך ויתור על דרישת הכתובה במקרה שהבעל יעתר במהירות לתביעת הגירושין.

ואולם המדובר בטעות נפוצה שכן תביעת הכתובה הינה תביעה שנשענת על אדנים מבוססים. תביעה זו הינה בסמכותו היחודית של בית הדין הרבני ואלו לא מקלים ראש בתביעת הכתובה.

כמו כן יש לבאר מספר מושגי יסוד:  הכתובה מורכבת מעיקר הכתובה והתוספת לכתובה, כאשר מתייחסים לכתובה ובעיקר לזכאות לכתובה בלשון העם מתכוונים לתוספת לכתובה, שכן ישנם הבדלים מהותים בין הזכאות לעיקר הכתובה (שהיא למעשה הסך של כ- 1,000 ₪- 2,000 ש"ח) לבין הזכאות לתוספת לכתובה הסכום שאצל הספרדים נהוג לומר במעמד החופה.

נקדים כבר את המאוחר ונציין כי רבות דובר  כי נאמרים סכומים מופרזים במעמד החופה מפאת רצון להרשים את האורחים ולא בסכומים שיחויב בהם הבעל לבסוף.

נאמר מפורשות המציאות היא שיש ומחייבים בסכומי כתובה בחצי מליון וגם במליון שקלים כפי ערך הכתובה ולכן כל מי שבונה על כך כי לא יחויב בסכומים אלו טעות בידו וכדאי כי ינקוט משנה זהירות בענין .

להלן נבחן במספר כללי אצבע מתי נחויב/לא נחויב בכתובה:

נבהיר תחילה באלו מקרים מגיע לאשה כתובתה ובאלו מקרים אין מגיע לאשה כתובתה (האמור מתייחס לתוספת כתובה שכן עיקר כתובה ניתן לחייב בעוד מקרים) יובהר כי אין המדובר בדרישה סגורה וגם צבר של אירועים מקיימים ביחד יחזק את הדרישות.

  • בעל שדורש גירושין בלא סיבה מוצדקת חייב לשלם לאשתו את כתובתה.
  • אישה שדורשת גירושין לאחר שבידה ראיות כי הבעל מורד (בוגד) , או שדורש ממנה דרישות שלא חייבת להיענות להם  או שהוא הגורם לפרידה.
  • אישה שדורשת גירושין מפאת אירועי אלימות.
  • בעל שנטש את אישתו ועזב את הבית בלא אמתלה מבוררת.

מתי תפסיד אישה כתובתה :

  • בעל שתובע לחייב את אשתו בגט משום שהיא מורדת כנגדו (בוגדת) וביה"ד מחייב אותה להתגרש אשה זו מפסידה כתובתה.
  • אישה שמסרבת לשלום בית עם בעלה, בנסיבות שחובה עליה להסכים.
  • בעל ואשה שבאים לביה"ד ודורשים שניהם להתגרש ולשום צד אין עילה לחייב את הצד השני להתגרש.
  • אשה שדורשת להתגרש וביה"ד מתרשם שאינה רוצה בשלום-בית ואין לה טענות ברורות שבעלה פשע כנגדה ומחמת כן הוא חייב לגרשה, והבעל נענה לאשה ונותן לה גט אשה זו מפסידה כתובה.

עיננו הרואות כי למעשה ישנם אופציות רבות לזכות בתביעת הכתובה או לחילופין שלא לשלם את תביעת  הכתובה לאישה.

לכן האם מגיעה לי כתובה? האם אצטרך לשלם את הכתובה ? האם אוכל לשלול מאישתי את הכתובה ? מה צריך לעשות כדי לא לשלם כתובה? כל אלו שאלות שכל מי שמתחיל בהליך הגירושין צריך לשאול את עצמו ולהתייעץ עם עו"ד לענייני משפחה קודם לכן. יש להקפיד על כך ביתר שאת שכן  חשיבות גדולה לנסיון המקצועי של העו"ד לענייני משפחה  ולכתבי הטענות הראשונים לאופן ניסוחם וכו' על מנת לבסס זכאות/שלילה של הכתובה .

כמו כן וישנם פעולות מקדימות שניתן לעשות על מנת להתחמק לחלוטין מדרישה לכתובה כאשר דואגים לנסח הסכמות מתאימות באופן נכון מקצועי ומבוסס בדבר שלילת זכאות לתביעת כתובה במסגרת הסכם ממון. ( לענין זה ראה בהרחבה המאמר על הסכמי ממון באתרי).

במרוצת השנים זכו נשים רבות בתביעת הכתובה באמצעות משרדי במיליוני שקלים במצטבר. המדובר בכלי חשוב בארסנל הכלים של כל עורך דין לענייני משפחה על מנת לנווט את ההליך להישגים עבור הלקוח/ה.

עו"ד דוד ביטון הוא עו"ד מומחה בדיני משפחה בעל נסיון של כעשרים שנה בתחום, יו"ר (במשותף) ועדת בתי הדין הרבניים מטעם לשכת עורכי הדין ואף מעביר השתלמויות מקצועיות מטעם משרד המשפטים במסגרת הכשרת נוטריונים שמעביר משרד המשפטים.

*האמור כתוב בלשון זכר מטעמי נוחות והוא מופנה כמובן לשני המינים.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

לשיחה עם עו"ד דוד ביטון